Monday, February 6, 2012

Daripada Ayah, buat Imaan - Babyplus.

honestly aku tidak pernah benar-benar faham perasaan ibu bapa bila dikatakan mereka mahu provide yang terbaik dalam pelajaran terutamanya, bagi anak. aku cuma faham kesusahan mencari rezeki untuk menampung keluarga... yelah, berdasarkan apa yang telah dilalui kan? :)

in preparation for Imaan's arrival, perancangan kewangan is quite tight tapi aku sangat percaya setiap zuriat ada rezeki mereka sendiri. bukanlah kita yang menentukan rezeki anak-anak.. kita mungkin diilhamkan oleh Allah, digerakkankanNya, diizinkanNya. dalam keadaan begini aku bersyukur Allah telah membuka hijab dan membenarkan aku melihat apa yang lebih penting.

:) aku bukanlah mahu bermewahan. aku akan go cheap on some things but will not compromise on another. bergantung kepada kemampuan dan judgement/knowledge/belief. every parents want the best for their child kan? tiptoeing between needs and wants hoho memang mencabar ;p


untuk itu, kami set aside some sum of money every month and planned to buy the necessaries sikit demi sedikit. baju2 mula April nanti since tak tahu berat/besar Imaan kan... buatnya dia 3.5 > *pitam* kang tak muat pulak 0-3 mos punya baju, yang pakai buang like lampin, wet tissues, disposable breast pads etc, insyaAllah semasa mom and baby expo di Midv in early march nanti. cuma barang besar like breastpump, carseat and baby sling and maybe playpen (suitable for infant) akan dicari sebelum Imaan lahir nanti.


i am reaching 20 weeks in few days, separuh sudah perjalanan :) alhamdulillah! starting 18 weeks kami mula discuss mengenai "Babyplus". needs or wants???? maybe kedua-duanya :)


ringkasnya Babyplus;

The BabyPlus curriculum is a series of 16 naturally derived sounds that resemble a mother's heartbeat. The rhythm of the sounds increases incrementally as the pregnancy progresses. The BabyPlus sonic pattern introduces your child to a sequential learning process, built upon the natural rhythms of their own environment.

Benefits of BabyPlus®
BabyPlus® parents report

babies at birth and infancy:
  • More readily nurse
  • Display an increased ability to self-soothe
  • Are more interactive & responsive
  • Are more relaxed & alert at birth


And later in life demonstrate:
  • Earlier developmental milestones
  • Enhanced intellectual abilities
  • Longer attention spans
  • Improved school readiness
  • Greater creativity & independence















insyaAllah!

we got to know about this through my SIL. honestly memang susah sgt nak google testimonials dari melayu. kebanyakan malaysian chinese/singaporean chinese, japanese and westerners. dalam 1000 very good reviews, ada juga yang rajin condemn ;) biasalah kan. hek hek tapi i've seen it myself on my nephew and his cousins. tapi aku jugak percaya, any baby if given suitable and encouraging learning environment oleh ibu bapa setelah dilahirkan akan menjadi matang dan bijak. babyplus may helps to certain extend, parents kena provide the best learning opportunity, not necessarily termahal.

another way that can stimulate the baby in my humble opinion is of course reading Quran (by you yourself or the father), or reading the baby books to the baby in womb ( ada yang rakamkan guna father's voice and letak speaker on belly) .... the tricky part ialah kena consistent dalam duration dan waktu serta nada suara yang berbeza untuk stimulate the brain. again, base on my humble opinion :)

i did both when i have the time, baca quran dan bacakan buku... tapi tak disiplin ehehe :p and aku ambil Spirulina because it claim to provide the best for the baby. aku anggap sebagai makanan tambahan for Imaan since aku kurang makan sayur. tiapkali nak telan mesti bisik pada Imaan "Imaan makan sayur ye sayang, sedap! macam wakame".

so camne aku incorporate babyplus in my hectic life?? cececeeehhh macamlah kamu PM ye tak? :P

aku akan pakai, like in the picture, two times a day, 1 hour each session. 6-7 pagi dan 4-5 petang. and the sound goes "dup dup duppp" hihi kuat!

its too early to tell but the first time pakai, Imaan goes berserk menendang! haha and sejak itu the kicking lebih selalu dirasa. MAYBE coincidence ;)



bila cikyoi keluarkan quite a large sum of money dan laburkan sesuatu untuk anak, aku rasa terharu sangat. he was all adamant walaupun aku a bit taken aback bila tahu cost. ini rupanya pengorbanan ibu bapa ye?


ayah Imaan, terima kasih :)



Imaan, kejap lagi kita 'belajar' sama-sama ya!



p/s: pic and info googled from Babyplus.

No comments:

 

© Copyright Of Being Beautiful - Designed by Krafty Palette