Sunday, June 3, 2012

Kelas Antenatal di PPUM

Antenatal Class
PPUM
RM50 per couple
26 Mei 2012
08.30 am - 01.00 pm
Tajuk: Penyusuan Susu Ibu, Proses Bersalin, Penjagaan Ibu dan Bayi Selepas Bersalin.

:)

Alhamdulillah diberi kesempatan jugak untuk mengikuti kelas antenatal. memang sangat informative, sesuailah dengan bayaran ciput, malah aku rasa ilmu yang diberi berbaloi-baloi untuk orang macam kami ni.

err tapi isinya agak ringkas, seuai untuk yang cari rough ideas, yang dah banyak buat research sendiri tapi takde practical. gittew.

tujuan aku ajak cikyoi pergi ke kelas antenatal ialah;

1. i want him to feel included/involved dalam setiap langkah :) dia pun semangat sangat, aku cuba try test dia kata "nanti ada video tau, video bersalin normal" ko tau apa jawapan dia??? "ok" T______T haha dia tak takut okeh!

turn out takde pun yang live, hanya ada dari babycenter tapi cukuplah untuk dia dapat some ideas. ecehhhh, sebenarnya aku dah tgk dah video tu :)

2. i lost my late mother in 2008. i did ask everyone i know on EVERYTHING sampai soalan super sensitive like "ko wax ke?" pun aku tanya. kaaahhhhh. ok sadap. but depa pun malu kan, jawapan pun kaver kaver je. i want to know the hard cold truth. yang renyah, yang remeh yang bodoh.. semua aku nak tanya.


balik dari kelas cikyoi aku perasan macam lebih syahdu je. aku tanyala kenapa. dia jawab terharunya bila ingat bersalin tu macam mana :) 


ok, where did i get the information?

from this dear blogger :) tqvm dear.


 bakal mak bapak yang eksaited!

after break sambung dengan "Proses Bersalin"

pandaaaaaiiiiiiii cikyoi pilih baby, seiras. kekekeke. banyak kali baby orang lain terjatuh "pokkk" ke lanta, tiap kali mesti ada yang gasping pastu tergelak reramai. imagine kalau itu bayi betul. choi!

 antara notes yang dapat and obimin plus free.


aku tahu ada tempat yang buat lawatan ke ward dan senaman sekali diajarnya tapi cukuplah ini buat kami :) kalau nak lebih lagi survey la tempat lain, bagi puas hati :) kalau ikutkan hati aku mahu ke hypnobirthing class RM700 percouple, 5 classes rasanya and i stalk the website like a hawk. ilmu babe, tak pernah rugi kalau dapat. buat masa ini, takat ini rezeki kami, mana tahu next time kan? ;)


esok akan ada antenal check up dengan Prof Siti Zawiah. hui huiiiiii aku nervous pulak sebab ini ANTARA checkup akhir dengan Prof Siti. doakan segalanya lancar ya :D


5 comments:

NuRuL AiNA said...

sama la aku masa first time dulu syana...soalan di luar kotak pemikiran bagi orang yang ditanya tu huhu..

"wax bagi licin ke apa ker?" - sampai skang aku blur dgn jawapan yang sptutnyer..(sebab aku ingat masa duk sebelum teran, nurse macam cukur lagi wakaka *blush*)

"mcmana kalau tercerber sekali kuar dgn bayi?" - pun aku tak ingat sangat kaedahnye masa aku beranak dulu..sebab aku tak ingat aku ada makan ubat bagi berak dulu..huhu nk beranak no dua ni dua persoalan ni masih berlegar2 dalam kepala hotak aku nih..:p

Anna Banana said...

hahaha aku ingat aku je blur tahap ngeng ;p

ni apa yang orang nasihatkan aku tau.

1. bahagian yang mungkin ada episiotomy tu perlulah licin betul2 incase nak jahit. so wax strip kat farmasi walaupun macam hape sakitnya tp sgt membantu. hihi

2. wehhh ko jgn menakutkan aku, kan ubat berak tu dia bagi sebelum dilate 5 cm kan kan kan? haha :p

NuRuL AiNA said...

hahaha tang wax tu aku dh tak kisah sangat.. sbb aku tau nurse kat hospital tu (plan bersalin kat hospital sama macam arissa lahir dulu) tolong licinkan lagi wakakakaka...

tapi seyes bab ubat berak tuh.. aku tak ingat aku ada makan ubat or aku ada berak masa menahan sakit tuh.. sebab aku sakit contraction teruk hampir 20jam time arissa dulu, dua kali aku tukar baju hospital sebab lenjun berpeluh tahan sakit hahaha.

bak kata MIL aku, takpe, nurse tu dah tengok lagi jijik apa yang kite bagi kat die. hahahahahaha

lehfopingu said...

cane tau jadual kelas antenatal di PPUM? dlm websiyr kalo xsilap.xde.

mardhotillahluluulmaknun.blogspot.com said...

terimakasih

 

© Copyright Of Being Beautiful - Designed by Krafty Palette